FISP VII, 77. 7.7.7.
Postat de metarsis în Despre evenimente derulate » 0 Comentarii
8 feb.
Festivalul Internațional Sabin PAUTZA, ed. a VII-a, Reșița, oct.-dec. 2020, 77.7.7.7.
Motto: ”Mă simt fericit ori de câte ori reușesc să mă ridic deasupra unui obstacol.” L.v. Beethoven
Ediția a VII-a a Festivalului Internațional Sabin PAUȚA, Reșița, 2020, s-a desfășurat, datorită condițiilor impuse de pandemia de coronavirus, atipic. Au avut loc 7 evenimente, în 7 locații diferite, în 7 zile diferite marcând, astfel, anul în care Sabin PAUTZA a împlinit 77 de ani. Este un gest firesc facut din prețuire și respect pentru muzică și muzicieni de valoare, față de un reper important al Reșiței, compozitorul, dirijorul, universitarul Sabin PĂUȚA.
Joi, 27 august 2020, ora 17:30, în curtea acoperită cu viță de vie a librăriei reșițene Semn de Carte, a avut loc lansarea volumui semnat Sabin PAUTZA, Carnaval fără măști sau Hai să (ne) râdem, apărut la editura Palimpsest, București, 2020. Evenimentul s-a constituit într-o avanpremiera a Festivalului Internațional Sabin PAUTZA, ed. a VII-a, Reșița, 2020, an în care Maestrul a împlinit 77 de ani. Evenimentul s-a bucurat de prezența editorului, poetul, eseistul, cronicarul de teatru Ion COCORA și a actriței Dana POCEA. ”Mă uit la carte, o răsfoiesc, o admir și am sentimentul că e o carte inedită pe care o țin în mână prima oară. Mărturisesc că este o carte în care m-am implicat foarte mult, poate în aceeași măsură în care mă implic în cărțile proprii. Sabin m-a uimit. Ori de câte ori stăm de vorbă la telefon, ori cât de grave ar fi fost problemele despre care discutam, întotdeauna, la final, adăuga o glumă, două, trei, nouă, nouăzecișinouă… Te scotea dintr-o anumită stare de spirit și te transpunea în alta- voioasă- dar, de multe ori, cu substrat amar. Mi-a spus că știe 1.000 de bancuri și că vrea să scoată o carte. Mie îmi displace cuvântul, așa că nu-l veți găsi nici în titlu, nici în subtitlu, niciunde în carte, aceasta depășind condiția glumei cotidiene deși o reproduce. O parte din sumarul acestei cărți, în proporție de peste 80 % , sunt reflecțiile și născocirile autorului iar cealaltă parte- 20% tot lui îi aparțin dar au fost trecute în arhiva memoriei, auzite de la unul sau altul încât, în momentul transcrierii pe hârtie, au devenit născocorile proprii. Mi-am pus problema organizării acestor reflecții, acestor fraze cu umor în momentul în care autorul mi-a dat materia primă și m-a îndemnat să mă organizez cum cred de cuviință. M-am gândit la structura cărții, la titlul ei. Am împărțit-o în zece secțiuni. Sigur, au mai apărut cărți de glume, erau laolaltă, le citeai și nu rămâneai cu nimic. Aici este o construcție, conținutul este cel care ne-a obligat la o structurare, conținutul depășind condiția de simplă glumă având un substrat grav: prima secțiune este D’ale deștepților, o secțiune ironică, cinică, cu năzdrăvănii și un umor amar, cu decepții bine mascate. A doua secțiune: D’ale noastre merge pe gluma românească, pe specificul național, Sabin Pautza afirmând de mai multe ori că aceasta nu poate fi tradusă pentru americani sau pentru francezi, în alte limbi, alte națiuni neavând reacție la aceste glume. Este o secțiune foarte interesantă, care place. Următoarea, D’ale femeilor și bărbaților, se concentrează, cu umor, asupra relațiilor dintre aceștia, multe, inedite, îi aparțin lui Sabin Pautza, D’ale profesorilor, D’ale blondelor, alte secțiuni din volum cu glume proverbiale, D’ale ”școlerilor” mici și mari cuprinde, pe lângă replicile geniale ale copiilor năzdrăvani am convenit cu autorul să introducem perle de la examenele școlare –unele inegalabile , glume pe care o minte normală, chiar dacă și-ar fi propus, nu le putea născoci. Sectiunea D’ale tuturor cuprinde glume structurate pe etnii, D’ale glumei secțiune cu reflecții despre umor care aparțin, în proporție de 95% autorului, D’ale celebrităților– texte ale unor nume de circulație mondială, în special din lumea artelor, de un umor aparte, secțiune la care te întrebi, la fel ca la secțiunea copiilor, cum se poate născoci așa ceva, și ultima secțiune, D’ale culmilor care, dacă la început cuprindea doar 5-6 texte și a ajuns bogată în explicații despre culmi atinse de celebrități. Este o carte structurată, o carte de autor nu o culegere de glume, este o carte care prezintă starea de spirit a unui mare compozitor, a unui mare dirijor, a unui artist care a călătorit enorm în lumea întreagă. O carte care prezintă o formă de rezistență chiar și în aceste vremuri pandemice și ne îndeamnă să depășim crizele prin umor. Acesta este Sabin Pautza. Mă bucur că sunt aici să-l sărbătorim pe Sabin Pautza pentru că apariția unei cărți este o sărbătoare. O sărbătoare că suntem împreună aici și pentru că mă aflu la Reșița. Mă bucur dar mă și întristez puțin pentru că ”orașul cu poeți”, orașul cu artiști care are la conducerea Direcției de Cultură o mare poetă nu e în stare, de trei ani, să pună o placă pe clădirea unde s-a născut Toma George Maiorescu. Iertați-mă că fac această paranteză, reșițeanul Toma George Maiorescu a plecat în Statele Unite la fiica lui, a decedat anul trecut. În primăvara anului trecut am adus la Reșița placa plătită de scriitor, cu un text ales de el, o placă superbă- adevărată operă de artă. Stă uitată, părăsită cine știe pe unde. Mai mult, s-a întâmplat și un sacrilegiu, pe clădirea Casei Corpului Didactic- unde s-a născut Toma Goerge Maiorescu s-a adăugat ”Casa de învățământ”. Această placă trebuia pusă acolo pentru că nu deranja pe nimeni. Nimeni nu s-a interesat de acest lucru, nimeni nu se simte rușinat, că Toma George Maiorescu a venit în țară anul trecut în martie, operat, bolnav în ultimul stadiu numai pentru a veni la Reșița să-și vadă placa pusă pe casa unde a copilărit. Din drag de Reșița. Si Reșița, cu poeții ei minunați, cu oficialitățile ei minunate iată cum îl răsplătește. Nimeni nu găsește în el puțin suflet și hotărârea de apune placa pe casa unde s-a născut și a copilărit Toma Geroge Maiorescu. În fine, mă bucur că Sabin Pautza nu împărtășește această soartă pentru că puțini oameni mari avem și trebuie să-i recunoaștem . Suntem aici oameni mari dar suntem cu atât mai mari cu cât îi cinstim pe cei care au plecat de aici și s-au întors aici. Citiți această carte și vă veți bucura și singuri și când sunteți cu cineva în preajmă” a menționat, în prezentarea sa, editorul Ion Cocora. Actrița Dana Pocea, editor- la rândul său al volumului prezentat: ”Ion COCORA a vorbit pe complet despre carte, despre structura ei. Mie nu-mi rămân de adăugat foarte multe lucruri. Pot să vă spun că am păstrat permanent legătura în timpul editării cărții. Conversațiile noastre esau pline de umor. Când îl întrebam ce face, îmi răspundea, invariabil: ”mai bine decât merit!”. Cartea, așa îmi place să spun, este un spectacol social și uman. Sabin Pautza a văzut atât de mult, a acumulat atât de mult impresii, emoții, idei. În această carte îl regăsim pe artistul Sabin Pautza în plurivalența lui. În fiecare glumă, în fiecare anecdotă, în fiecare banc găsim înțelepciune. Dacă depășim primul nivel- al râsului, al divertismentului- apar întrebări , se nasc idei, se nasc introspecții. Cartea te pune pe gânduri. Mie nu-mi rămâne decât să vă citesc câte un banc din fiecare secțiune. ”Autorul a mulțumit publicului prezent printr-un recital ilustrativ făcând dovada, pentru a nu știu câta oară, a spiritului viu, ludic, efervescent, recomandând citirea a cel puțin 9 bancuri zilnic: 3 dimineața, 3 la prânz și 3 seara, antidotul tuturor bolilor, râsul fiind o reală terapie împotriva stresului zilnic. Un simț al umorului propriu spiritelor înalte care întregește personalitatea compozitorului, dirijorului, universitarului Sabin PAUTZA.
- SABIN PAUTZA și muzica de film
Vineri, 3 octombrie 2020, ora 19:30, Curtea Centrului Universitar UBB (ex. UEM) Reșița
Muzică live cu prof. Lucia GHILEA- pian, Școala Populară de Arte și Meserii ”Ion ROMÂNU” din Reșița pe un montaj de film realizat de Muzeul Cineastului Amator Reșița
Vineri, 3 octombrie, de la ora 19:30, curtea Centrului Universitar UBB Reșița (ex. Universitatea Eftimie MURGU) a găzduit primul eveniment din seria celor 7 propuse în anul pandemic 2020 în Festivalul Internațional Sabin PAUTZA, Reșița, ed. a VII-a. Compozitor, dirijor, profesor universitar, muzicianul român Sabin PAUTZA- născut la 8 februarie 1943 la Câlnic-Reșița, județul Caraș-Severin-cu o carieră prestigioasă în țară și străinătate, membru al Uniunii Compozitorilor Americani (ASCAP) și al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, a orchestrat mult, în perioada rezidenței în America, pentru Hoolywood. In onoarea Maestrului și pentru a marca acea activitate a Domniei sale, în colaborare cu Muzeul Cineastului Amator, Școala Populară de Arte și Meserii ”Ion ROMÂNU” din Reșița, în cadrul CineDoc, ne-am bucurat de o seară de film documentar pe muzică live interpretată, la pian, de prof. Lucia GHILEA. Filmul documentar este realizat de Andrei Bălbărău, un tânăr entruziast, creator al Muzeului Cineastului Amator-initiativă privată a colecționatului împătimit de aparatură de filmat pentru cineamatori, aparate de fotografiat vechi și tot ce ține de lumea cineamatorismului căruia i s-au alăturat tineri la fel de pasionați. Colajul din filme pe 16 mm, filme document a unei parți de istorie industrială reșițeană salvate și digitalizate de Andrei BĂLBĂRĂU- stau mărturie vie a vieții tumultoase din Cetatea de Foc. S-au folosit imagini semnate Ioan MATO-Cineclubul ”Siderurgistul” (CSR), Francisc CSONKA- Cineclubul ”Energia” (UCMR), Ioan TOTH-Focal XX, Doru Marcu, Ștefan Copia, Oswald Ruzicska, Erich Roman- Optic ’76 maiestuos ilustrate de muzica de pian interpretată de prof. Lucia GHILEA- Școala Populară de Arte ți Meserii ”Ion ROMÂNU” Reșița, într-un colaj inspirat ales care a cuprins: ”Hello again” din ”Jazz singer” de Neil DIAMOND și Alain LINGRI, ”Il vento, il grido”, ”La Piovra” din ”Caracatița”, ”Chi mai” din filmul ”Profesional”, ”Friends” din ” A fost odată în America”, ”Love affaire” din filmul cu același nume – Enio MORICONE, ”Convento di Sant’ Anna” din ”Pacientul englez”- Gabriel YARED, ”Chariots of Fire”- VANGHELIS, ”As Time goes by” din ” Casablanca” –Herman HUPFELD, ”Conquest of Paradise”- VANGHELIS, ”What a wonderful World”- George David WEISS și Bob THIELE și ”Moon River din ”Mic dejun la Tiffany”- Henrry MANCINI. O seară de excepție cu muzică live și film documentar, istorie valorificată consistent, preambul la REȘIȚA 250, în prima seară a CineDOC și primul eveniment din seria celor 7 propuse în cea de-a VII-a ediție a Festivalului Internațional Sabin PAUTZA, Reșița, desfășurat în anul pandemic 2020, în curtea Centrului Universitar UBB, în prezența Maestrului înconjurat de un public cald.
- Sabin PAUTZA și muzica de cameră
Vineri, 16 octombrie 2020, de la ora 17:00, Biblioteca Germană Alexander TIEZ, Reșița
Recital on line: ”Trio Muzica Viva”: Diana- Florica SZUIOGAN- violoncel, George GASSENHEIMER- vioară, Mihaly CRISTEA- pian
Vineri, 16 octombrie 2020, de la ora 17:00, Biblioteca Germană Alexander TIEZ din Reșița a fost gazda unui recital cameral on line sub genericul ”Sabin PAUTZA și muzica de cameră”, recital susținut de ”Trio Muzica Viva” format din: Diana- Florica SZUIOGAN- violoncel, George GASSENHEIMER- vioară și Mihaly CRISTEA- pian, profesori ai Liceului de Arte ”Sabin PĂUȚA” din Reșița. Evenimentul transmis în direct pe conturile: https://www.facebook.com/libraria. de carte si https://www.facebook.com/Demokratisches.Forum.der.Banater.Berglanddeutschen a marcat 25 de ani de la inaugurarea ( 19 octombrie 1995) a Bibliotecii Germane ” Alexander TIETZ”- secție a Bibliotecii Județene Paul Iorgovici, cea care poartă numele renumitului scriitor, pedagog, folclorist de etnie germană, a fost cuprins în Decada Culturii Germane în Banatul Montan, ediția a XXX-a și în ediția a VII-aa Festivalului Interanțional ”Sabin PAUTZA”. Promoterul cultural, președinte al Forumului Democratic al Germanilor din Banatul Montan, Josef Erwin Țigla a spus, printre altele ”Mă bucur nespus că suntem astăzi aici, în a VI-a zi a Decadei Culturii Germane în Banatul Montan, o zi deosebită pentru că vom asista la un cocert deosebit dedicat celei de-a 25 aniversări de la inaugurarea acestui spațiu, pe Bulevardul Revoluției din Decembrie, spațiu inaugurat în Decada Culturii Germane din octombrie 1995 în prezența oficialităților județene și municipale, spațiu reabilitat și inaugurat sub forma pe care o vedeți astăzi in octombrie 2004 tot în cadrul Decadei Culturii Germane în Banatul Montan. Astăzi îl vom sărbători pe Beethoven la 250 de ani de la naștere împreună cu Societatea pentru cultură ”Metarsis” – principalul organizator al Festivalului Internațional Sabin PAUTZA, ajuns la ediția a VII-a.” Ținând cont de vremurile pandemice care ne-au scos din sfera noastră de confort și din dorința de a depăși această distopie, convinși că acum avem nevoie, poate mai mult ca oricând de cultură, din dorința de a marca ce-a de-a VII-a ediție a Festivalului Internațional Sabin PAUTZA – compozitor, dirijor, universitar de talie internațională, ne raliem culturii transmise on line prin recitalul susținut de profesorii Liceului de Arte din Reșița. Programul, bine ales și bine interpretat, a cuprins: 1. ”I would that my love”, MENDELSSOHN BARTHOLDY- Trio Muzica Viva, 2. ”Entr’Acte de Rosamunde”, F. SCHUBERT- Trio Muzica Viva, 3. Sonata primăverii, L.v. BEETHOVEN- George GASSENHEIMER-vioară, Mihaly CRISTEA- pian, 4. Sonata, L.v. BEETHOVEN- Diana Florica SZUIOGAN- violoncel, Mihaly CRISTEA- pian, 5. Vocalise, op.34, nr. 14, S. RACHMANINOFF- Diana Florica SZUIOGAN- violoncel, Mihaly CRISTEA- pian, 6. Mephisto vals nr.1, F. LIEST- Mihaly CRISTEA-pian. Evenimentul desfășurat în prezența maestrului Sabin PAUTZA a cuprins și o expoziție dedicată marelui compozitor german Ludwig van Beethoven. O după amiază de excepție într-un spațiu dăruit culturii Banatului de Munte.
- Sabin PAUTZA și Wegenstein
Duminică, 11 octombrie 2020, ora 16.00, Biserica Romano-Catolică ”Maria Zăpezii”, Reșița
Recital prof.drd. Cristian ROȘOAGĂ, orgă
Duminică, 11 octombrie 2020, ora 16.00, Biserica Romano-Catolică ”Maria Zăpezii” din Reșița a fost gazda primitoare a concertului de orgă susținut de prof. Cristian ROȘOAGĂ.- al treilea eveniment din seria celor 7 propuse în Fesivalul Internațional Sabin PAUTZA, Reșița, octombrie-decembrie 2020 sub genericul: Sabin PAUTZA și Wegenstein”. Doctorand al Conservatorului Gheorghe DIMA din Cluj-Napoca, profesor al Liceului de Arte Sabin Păuța din Resița, tânărul organist a delectat publicul prezent cu un program extrem de bine conturat, purtându-ne, prin improvizațiile stilistice, de la ”Preludiu în stil Baroc Nord German” la ”Concerto Grosso” cu cele trei părți-partea I: Allegro, partea a II-a: Adagio, a III-a: Allegro, de la variațiuni pe linia melodică a coralului ”Lobe den Herren, den mächtigen König”, la suita pentru orgă formată din: Preludiu – pe o temă din”Simfonia a IX-a” de Ludwig van Beethoven, Andante- pe o temă din lucrarea muzicală ”Our Father” de Sabin Pautza, Scherzo pe o temă din ”Concertul pentru Vioară și Orchestră” de Ludwig van Beethoven, Toccata- pe o temă din ”Imnul Reșiței” de Sabin Pautza. Recital excelent cu un tânăr organist extrem de talentat- Cristian ROȘOAGĂ, pe orga Wegenstein construită în anul 1929 de Leopold Wegenstein & Fiii și restaurată în 2010, un timp al regăsirii de sine într-un spațiu divin acum, când aveam nevoie, mai mult ca niciodată, de încredere că totul va fi bine și speranța că ne vom ridica, toți, deasupra obstacolelor din aceste vremuri pandemice. Evenimentul, al III-lea din seria celor 7 propuse în FISP, ed. a VII-a, s-a desfășurat în cadrul ediției a XXX-a din Decada Culturii Germane în Banatul Montan, manifestare marcantă a spațiului cultural din Banatul Montan.
- Sabin PAUTZA și BEETHOVEN 250
17 decembrie 2020, ora 12:00, recital on line
Ionuț Alexandru HERGANE (Germania), pian
Joi, 17 decembrie 2020, ora 12:00, l-am celebrat, pe Ludwig van BEETHOVEN la 250 de ani de la naștere, printr-un eveniment on line al cărui protagonist a fost pianistul reșițean Alexandru Ionuț HERGANE. Am vizionat, într-o interpretare remarcabilă, Sonata nr.8 în do minor, op.13- Pathetica și Concertul pentru pian nr.3 în do minor, op.37 , de Ludwig van BEETHOVEN cu Orchestra Studenților Conservatorului Gheorghe DIMA din Cluj, dirijor Theo WOLTHERS, la pian Alexandru Ionuț HERGANE. Cocertulul de prânz a fost transmis pe conturile Facebook: Demokratisches Forum der Banater Berglanddeutschen și al Librariei Semn de Carte.
Alexandru Ionuț HERGANE: născut la Reşiţa, în 24 mai 1990, a început studiu pianului la Liceul de Arte “Sabin Păutza” din municipiul de pe Bârzava, la clasa prof. Doina Stănescu. A absolvit Liceul de Muzică “Sigismund Toduţă” şi Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj – Napoca, secția Interpretare Instrumentală Pian la clasa prof. univ.dr. Daniel GOIȚI în anul 2013, la clasa prof. univ. dr. Daniel GOIȚI, reșițean la origini. Are un master în pian la Staatliche Hochschule für Müsik din Trossingen – Germania, la clasa prof.Tomislav Nedelkovic – Baynov. Extrem de talentat, studios și îndragostit de muzică, cu un repertoriu vast din care nu lipsesc partiturile solo: Beethoven – Sonata op. 13 Pathetique, Sonata op. 53 Waldstein, Sonata op. 57 Appasionata, Mozart- Sonata K. 332, No. 12, A major, Chopin-Scherzo nr. 2, Studiu op. 10, nr. 1, 2, 3, 4, 10, Polonaise op. 53, Vals op. 18, nr 1, op 64 nr 2, Liszt- Studii transcedentale nr. 1, 2, 8, 10, Funerailles Valle d’obermann, Mephisto Waltz, Rachmaninov- Preludii op. 23, nr.4, 5, 6, 7, 9, 10, Prokofiev Sonata nr. 3 și un repertoriu vast de concerte di care nu lipsesc: Mozart -Concert de pian KV 414, nr. 12, A major, Beethoven-Concert pentru pian nr. 1, Concert pentru pian nr. 3, Liszt -Concertul de pian nr.1, Rachmaninov Concert de pian nr. 2, Tchaikovsky- Concertul de pian nr.1, Prokofiev – Concertul de pian nr.1, Alexandru Ionuț HERGANE concertează cu orchestre filarmonice renumite: Cluj, Arad, Sibiu, București în țară și în străinătate; Spania, Germania, fiind prezent și în Ceremonia de premiere a concertelor (2016) de către Fundația Iris Marquardt, Trossingen, Germania. Este laureat al numeroase concursuri de pian cu Premiul I, printre care: 2007- Competiție federală pentru pian – Cluj-Napoca, Concursul internațional pentru pian – PRO PIANO, București, 2008: Competiție federală pentru pian – Bacău, Concursul internațional de pian – Sigismund Toduță, Deva, Concursul internațional de pian – Ella Philipp, Timișoara, 2011- Concursul internațional pentru pian – Liszt, Klausenburg, 2016 Concursul internațional pentru pian – Giovani Musicisti, Treviso, Italia. În 2016 primește premiul Fundației Iris Marquardt, Trossingen, Germania. ”Talentat, organizat, pentru mine Alexandru Ionuț HERGANE este o mare bucurie. Sper să se descătușeze, să-și dorească un repertoriu nou făcut la un mod în care el cântă întotdeauna, ca un mare profesionist” ( Daniel GOIȚI). Profesor la Musikschulle din Lahr Alex HERGANE împărtășește cu noi emoții creative pe canalul său de you tube Cinematic Piano.
Evenimentul cuprins în cadrul celei de-a VII-a ediții a Festivalului Internațional Sabin PAUTZA s-a înscris în seria manifestărilor organizate de Biblioteca Germană Alexander TIETZ în anul jubiliar BEETHOVEN, 250 de ani.
- Sabin PAUTA și tânara generație
Joi, 17 decembrie 2020, ora 18:00 Sala de Concerte a Universitatii de Arte si Piano- Rooms, Berlin (Germania).
Recital on line: Daria Ioana TUDOR ( Germania), Marele Premiu FISP II, 2015- pian
In program: Johannes Brahms, Shostakovich, Paladi https://youtu.be/rlWyfRmgyT0
“…fără niciun dubiu va fi o pianistă de primă clasă. În ciuda tinereţii, interpretarea sa relevă o personalitate puternică care reuşeşte să transmită, cu convingere, adevărate emoţii muzicale. În plus, ea atrage imediat atenţia prin extraordinara tehnică pianistică şi putinţa de a aborda cu usurinţă orice tip de repertoriu, inteligenţă şi deschidere vie spre formare şi instruire… .” – prof. Pascal Devoyon (“Universität der Künste” – UdK, Berlin) / 2014
“… Are vocaţie artistică, ştie ce îşi doreşte în tot ceea ce face şi îşi construieşte personalitatea cu perseverenţă …” – prof.univ.dr. Şerban – Dimitrie Soreanu (Universitatea Naţională de Muzică, Bucureşti) / 2012
Daria Tudor s-a născut pe 25 iulie 1997 la Ploieşti, România. A început să cânte la pian în oraşul natal, la vârsta de 4 ani, cu Anca Florentina Borcea. Din 2004 până în 2014 a studiat cu profesorii Şerban-Dimitrie Soreanu de la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti şi Adriana Bocăneanu de la Colegiul Naţional „Dinu Lipatti” – Bucureşti. În februarie 2015, a fost acceptată la Universität der Künste Berlin la clasa prof. Pascal Devoyon şi Rikako Murata. Din octombrie 2018 studiază cu prof. Björn Lehmann, la aceeaşi universitate. Începând din mai 2015, Daria lucrează la Universität der Künste Berlin, în calitate de docent la clasele de Lied contemporan ale prof. Axel Bauni şi Eric Schneider, precum şi ca acompaniator al clasei de violoncel – prof. Konstantin Heidrich. A participat la festivaluri din Finlanda, Germania şi Austria: Alpenarte – Schwarzenberg, octombrie 2018; Kissinger Sommer – Baden Kissingen, iunie 2017; Mozartfest – Würzburg, iunie 2016; Festivalul Crescendo – Berlin, mai 2016, 2017, la prima ediţie a Festivalului L’esprit de joie (Radialsystem V – Berlin, aprilie 2017) interpretând, alături de prof. Eric Schneider, la două piane, Vision de l’Amen de O. Messiaen. Din 2017 lucrează ca acompaniatoar oficial la Rutesheim Cello Academy, Germania. A urmat masterclass-uri cu: Maria João Pires, Elisabeth Leonskaja, Grigory Gruzman, Pavel Gililov, Boris Petrushansky, Michel Béroff, Petras Geniusas, Graeme McNaught, Aaron Shor, Claudio Marinez Mehner,Jacques Rouvier, Leon Fleisher, Andrei Gavrilov, Cristian Beldi, Hakon Astubo. Este membră al Trio-ului Sternin (împreună cu violonista Georgeta Iordache şi violoncelistul Andrei Ioniţă), al Duo Presto (împreună cu violonista Mao Konishi), al Trio Pyxis (împreună cu violonista Mao Konishi şi violoncelistul Haruma Sato) şi al IMO Duo(împreună cu violoncelistul Constantin Borodin). Împreună cu Florian Mitrea formează un duo pianistic. Primul ei concert cu orchestră a avut loc la doar 9 ani, împreună cu Orchestra Naţională de Cameră Radio, în Sala Mihail Jora a Societăţii Române de Radiodifuziune. Până în 2016, Daria a câştigat câteva premii importante la concursurile naționale (Festivalul Internațional Sabin Pautza, Reșița, 2015-marele premiu) și internaționale: octombrie 2017 şi 2019- Concursul Internaţional”Paula Salomon-Linberg” – Premiul pentru cel mai bun pianist; august 2016 – Concursul de pian Valsesia Musica – Premiul special „Giovani Turcotti”; Mai 2016 – Premiul II la Concursul Internaţional de debut pe scena Filarmonicii din Berlin; Aprilie 2015 – ediţia a XVIII-a a Concursului internaţional de pian de la Montrond les Bains – Franţa, secţiunea „Marele Premiu” – Premiul I; Februarie 2015 – a XII-a ediţie a Concursului internaţional de pian „Citta di Padova” – secţiunea „Solişti cu orchestră” – Premiul I; 2005 – Concursul european Antonino Miserendino, Palermo – Premiul I; 2004 – Concursul internaţional de pian Jeunesses Musicales, Bucureşti – Premiul I. A cântat, ca solistă, cu importante orchestre (Orchestrele Filarmonicilor de Stat din România, cu Orchestra belgiană Prima la Musica – în Sala Mare a Teatrului Regal La Monnaie din Bruxelles şi cu Orchestra Filarmonică din Padova şi Veneţia) şi cu dirijorii Dirk Vermeulen, Maffeo Scarpis, Horia Andreescu, Vladimir Onufriev, Ilarion Ionescu-Galaţi, Ovidiu Bălan, Sabin Pautza, Vlad Conta, Radu Postăvaru, Fakhradin Kerimov, etc). A mai colaborat cu artisti precum Zakhar Bron, Julia Sophie Wagner, Marie-Luise Dressen, Julian Freibot, Ludwig Mittelhammer, Iida Antola, Vashti Hunter, Christel Lee, Alexandra Paladi, Mălina Ciobanu, A.G. Weinberger, Ulpiu Vlad, Fred Popovici, Aribert Reiman. A cântat în câteva săli importante din România şi din străinătate: în Sala Mare şi în Sala Studio a Ateneului Român, în Sala Mihail Jora a Societăţii Române de Radiodifuziune, la ICR-Berlin, în Sala Mare a Teatrului Givatayim – Tel Aviv, la St.Martin in the Fields – Londra, în Sala Akishino – Kyoto, în Sala Atelier a Teatrului Naţional – Bucureşti; în Sala Mare a Conservatorului Koninklijik – Bruxelles, în sălile Argenta şi Pereda ale Palatului Festivalelor din Catambria – Santander. Interpretarea Dariei a Sonatei nr.2 de D. Shostakovich a fost inclusă în fonoteca Societăţii Române de Radiodifuziune, la fel ca o serie de lucrări camerale (interpretate, în 2013, împreună cu Trio Sternin) de L.v. Beethoven, S. Rachmaninov şi D. Bughici. Cotidianul Naţional “Adevărul” a ales-o “Omul Zilei”, pe data de 24 februarie 2008, cu ocazia susţinerii Concertului nr.9 în Mi bemol major, K 271 – “Jeunehomme” de Wolfgang Amadeus Mozart, concert ce a avut loc în sala “Auditorium” a Muzeului Naţional de Artă al României din Bucureşti.
- Sabin PAUTZA și folclorul românesc.
Vineri, 18 decembrie 2020, ora 16:00
recital on line: Jozsef RACZ-saxofon sopran, Crisian IANOȘIGA- acordeon
Folclorul- filon de inspirație pentru muzicieni de elită, l-a inspirat pe Sabin PAUTZA în creația sa, Maestrul fiind îndrumător avizat și susținător fervent al autenticității acestui gen. Vineri, 18 decembrie 2020, ora 16:00, am asistat la un recital on line de folclor autentic susținut de prof. Joszef RACZ- saxofon sopran acompaniat de un virtuoz al acordeonului din Banat: Cristian Paul IANOȘIGĂ.. Tânărul Ioji RACZ – un nume care, cu certitudine, va confirma în timp, se bucură de susținerea Maestrului. ”Rar mi-a fost dat să ascult un muzician atât de autentic, un talent înăscut, un suflător care să ducă două fraze muzicale dintr-o singură respirație” spunea, în FISP VI Sabin PAUTZA despre tînărul Jozsef RACZ.
Indrăgostit iremediabil de Banatul Montan și de folclor, Jozsef RACZ, Ioji pentru prieteni, s-a născut la Reșița în 27 decembrie 1995. Studiază primele 9 clase în limba germană la Colegiul Diaconovici-Tietz din Reșița. Din clasa a X-a devine elev al Liceului Traian Vuia și-și descoperă vocația: muzica! Devine cursant al Școlii Populare de Arte și Meserii ”Ion ROMÂNU” pregătindu-se, în paralel, pentru admiterea la Conservator. Și reușește. Nici nu se putea altfel, maestrul Sabin PAUTZA fiind unul dintre cei care au contribuit substanțial la succesul tânărului reșițean. Intră la Conservatorul ”Gheorghe DIMA” din Cluj la clasa prof. Zoltan REHMAN, devine absolvent fiind, azi, masterand anul II-instrumente de suflat- saxofon clasic. Membru în Ansamblul Studențesc ”Mărțișorul” al Casei de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca, participă la festivaluri de gen din țară (laureat multiplu) și străinătate: Franța, Ungaria, Filipine, Honduras, SUA. Este profesor la catedra de suflat a Liceului de Arte ”Sigismund TODUȚĂ” din Deva.
- Sabin PAUTZA sunet si culoare
Vineri, 18 decembrie 2020, Ora 20:00
Banat TV, exopoziție on line,
WE ARE WAR, Bogdan PIPERIU, Tuttlingen (Germania)
În vremuri pandemice, când nimic nu e predictibil, ducem, toți, un război crunt cu un dușman invizibil- COVID 19. Furioși, speriați, frustrați, indurerați, triști, nedumeriți, revoltați, nu ne mai îmbrățișăm- păstrăm distanța, nu ne mai strângem mâinile- de dăm pumnii sau picioarele (ironic, nu?), nu suntem ÎMREUNĂ în aniversări, botezuri, nunți, nici măcar la înmormântări- ci tot mai singuri, mai distanțați devenind distanți. În conceptul artistic semnat Bogdan- PIPERIU WE ARE WAR, F*CK YOUR WAR- mă regăsesc, azi, soldat. Într-un război purtat în timp de pace. Cu un virus parșiv care ne-a dat peste cap viața, transpunându-mă în stare de urgență și alertă maximă. Am plâns pentru victime, m-am bucurat pentru cei scăpați, tremur și mă rog pentru cei aflați în suferință și continui să sper în cât mai mulți învingători. Cred cu tărie că Sabin PAUTZA, cu umorui-i caracteristic, va sfida COVID-19, (F*CK COVID) și se va ridica deasupra oricărui obstacol. Așa cum îl cunoaștem, va fi ÎNVINGĂTOR!
Invitați special:dr.fil. Ada D. CRUCIANU, prof.univ.dr. Dorel GÂINĂ, Universitatea de Arte și Design Cluj-Napoca, prof.univ.dr. Ioan HÂLÂLAE, Centrul Universitar UBB Reșița.
Bogdan PIPERIU artist plastic, căsătorit cu Laura Piperiu (39 de ani, absolventă a Unversității de Jurnalism- Westminster University, London, UK), locuiește în Tuttlingen, Germany 78532, Emmingerstr. 66, din mai 2015
Născut în Reșița, jud.Caraș- Severin, România, în 19.02.1979, Bogdan Piperiu a studiat pictura la Liceul de Arte din Reșița, cu profesorii Tiberiu Orvoș și Nicolae Ungar. De la începuturi se arată interesat de o sinteză și interpretare a realității în lucrările sale nonfigurative. Expune anual la toate saloanele de artă din regiune.
Dupa absolvirea liceului de artă cu nota maximă acordată lucrarii de atestat, studiază în Timișoara pictura cu renumitul profesor Ion Sulea-Gorj. Urmeaza apoi cursurile Universității Tibicus Timișoara, secția Design.
Expune la toate saloanele organizate de filiala din Reșița a Uniunii Artiștilor Plastici Profesioniști din România.
Lucrările sale se află în colecțiile galeriilor de artă, ale muzeelor, ale instituțiilor publice dar și în colecții particulare din Romania, Germania, USA, Franța, Elveția și Marea Britanie.
Bogdan Piperiu este membru al: Uniunii Artistilor Plastici din Romania, Rotary Community Corps District 2242 România-Republica Moldova, Kunstkreis Tuttlingen, Germania.
Activitatea expozițională: Salonul de toamnă al Artiștilor Plastici Profesioniști, ediție specială dedicată împlinirii a 100 de ani de la Marea Unire, expoziția Colectivă a Artiștilor Plastici din Tuttlingen și Regiune, decembrie 2018, expoziție personală „Reșița în 10 dimenisiuni” 10.10.2017, expoziție personală „Identitate” flashbacks from the past – Galeria U.A.P Reșița și galeria Lira a Liceului de Arte Reșița, expoziție colectivă a Artiștilor Plastici din Tuttlingen și Regiune, decembrie 2017, expoziție personală „Xplore Mystic Abstract”- Tuttlingen, Germania, 2016, expoziție Colectivă „Kultur in der CAPONNIERE”- Neu Ulm, Germania, iunie 2016, expoziție personală „Dumnezei”, Muzeul Banatului Montan Reșița, 2016, expoziție personală Tuttlingen, Germania, 2015, expoziție personală Tambach-Diethartz, Germania, 2015, expoziții personale: Oravița, jud.Caraș-Severin, Teatrul Vechi, România, 2015, Moniom, jud.Caraș-Severin, România, 2014, Galeriile U.A.P. Deva, jud. Hunedoara, 2013, Teatru din Hunedoara, 2013, Biblioteca Bocșa, jud. Caraș-Severin, 2013, „Ad Essentiam”, Galeria Agora, Reșița, U.A.P., România, 2012, „Gărâna”, România, 2012, Metarsis, România, 2011, Papillon Gallery, Timișoara, 2007, expoziții de grup și Saloane de artă, 2005-2018.
Vineri, 18 decembrie 2020, ora 20:15
concert direct Banat TV: UMORUL ÎN JAZZ, Florian LUNGU și DixiTram (Iași)
Deviza: „Cine nu râde cu noi, râde împotriva noastră”
Cu intenţia de a revigora şi a menţine treaz interesul pentru jazz în municipiul Resita, FISP VII a oferit, vineri, 18 decembrie 2020, ora 20:15, o întâlnire cu acest gen muzical de înalt nivel, într-o formulă accesibilă şi atractivă, o expunere-show cu sugestive ilustraţii video-audio, sub genericul UMORUL ÎN JAZZ. Reșița se alătură, astfel, unor orașe importante din România: Cluj- Napoca, Oradea, Timişoara, Iaşi, Sibiu, Satu Mare, Ploieşti, Deva – Ghelari, Galaţi, Constanța, Tulcea și, nu în ultimul rând, în Bucureşti cu trei locații- inclusiv în Clubul de Jazz de sub egida Institutului Cultural Român şi Aula Palatului Cantacuzino sub auspiciile Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Pe lângă secvenţele înscrise pe DVD, pentru ca show-ul să fie tentant, este preconizată ilustrarea subiectului cu un recital live raportat la temă, oferit de charismaticul grup DixiTram din Iași. Inițial proiectul UMORUL ÎN JAZZ s-a desfășurat cu SnacoDixi din Sibiu care, din motive obiective nu pot fi prezenti la Reșița. Evenimentul care se va desfășura on line și va fi moderat de MOSHU, sweet Florian LUNGU.
LUNGU, Florian.( MOSHU). Născut la 5 ianuarie 1943, în Bucureşti. Realizator de emisiuni de radio şi televiziune, compozitor, muzicolog şi profesor, prezentator de concerte şi festivaluri, publicist, promotor al jazzului.
Studiile muzicale le-a urmat la Secţia Compoziţie a Conservatorului „Ciprian Porumbescu” (actuala „Universitate Naţională de Muzică”) din Bucureşti între anii 1960–1966, cu profesorii Victor Giuleanu (teorie-solfegiu), Ion Dumitrescu (armonie), Nicolae Buicliu (contrapunct), Tudor Ciortea (forme muzicale), Dan Constantinescu şi Tiberiu Olah (compoziţie), Aurel Stroe (orchestraţie), Emilia Comişel (folclor), Adriana Sachelarie (istoria muzicii). După absolvirea – cu Examen de Stat – a Conservatorului în 1966 şi satisfacerea Serviciului militar cu termen redus, a funcţionat ca profesor la Liceul de Muzică din Giurgiu (1966–1967), apoi ca redactor la secţia creaţie-repertoriu (1967–1970) şi redactor / realizator de emisiuni la secţia de muzică uşoară şi jazz (din 1970 pînă în 2008 apoi ca pensionar colaborator până în prezent), la Societatea Română de Radiodifuziune din Bucureşti. În paralel, a fost profesor asociat la Universitatea Naţională de Muzică din capitală (1990–1996 şi din nou începând cu 2005), la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj (1997–2000), lector de Istoria jazzului la Facultatea de Muzică „Richard Oschanitzky” a Universităţii „Tibiscus” din Timişoara (2005 – 2011).
Prezentator al majorităţii festivalurilor (Bucureşti, Sibiu, Braşov, Cluj, Iaşi, Costineşti, Craiova, Satu Mare, Galaţi, Timişoara, Arad, Gărâna, Lugoj, Jimbolia, Ghelari, Victoria, Piatra Neamţ, Tulcea, Baia Mare) şi al concertelor de jazz, de blues din capitală ori alte centre culturale ale ţării (din 1977 până în prezent), a susţinut comunicări ştiinţifice, referate, conferinţe, expuneri ilustrate audio-video în cluburi de jazz, a realizat peste nouă mii de emisiuni radio – de jazz, dar şi câteva de muzică pop, electronică, rock, muzică simfonică şi corală etc. Dintre ciclurile de emisiuni radiofonice, s-au impus prin ani cele intitulate Ciclul Jazz românesc, Jazz Portret, Jazz Lexicon, Jazz Club, Stereo Jazz, Jazz şi Swing, Jazz Forum, Jazz în festival, Tehnică şi sunet – Ora de jazz, Nocturn Jazz, Discografia marilor interpreţi de jazz, Noapte de jazz, Interpreţi români de jazz, Jazz pe… româneşte, Album de colecţie, Pur şi simplu… jazz!, Tableta de jazz, Rubrica „Aur în fonoteca jazz”, Fascinaţia sunetului, Estrada Duminicală, iar la TVR ciclurile de emisiuni Jazz Alive, Jazz Fan (în colaborare cu Mihai Godoroja), Panoramic Jazz, Estival Jazz, Marele Jazz,, apoi din 2004 până în mai 2006 emisiunile Jazz Restitutio difuzate săptămînal pe TVR Cultural. Din 2 aprilie 2009 a revenit pe micul ecran împreună cu Mihai Godoroja, ambii semnând emisiunile săptămînale Unora le place, difuzate pe TVR 1 apoi pe TVR 2 iar din 2014 emisiunile Noapte Indigo pe TVR 2. Tot el a răspuns şi răspunde de înregistrările speciale de jazz efectuate de diverşi muzicieni în studiourile Radiodifuziunii, ca şi de înregistrările live preluate din desfăşurarea diferitor manifestări de gen. Din aprilie 2009, a realizat săptămânal cu Mihai Godoroja serialul de concerte Blue Monday la Clubul Hard-Rock Café din capitală. Din 2013 organizează şi prezintă recitalurile de la Clubul „La Cave de Bucharest”.
A semnat şi publicat peste patru mii de articole, studii, eseuri, cronici muzicale, portrete etc. în Muzica, Viaţa studenţească, Echinox, Flacăra, Informaţia capitalei, Săptămîna, Scânteia, Contemporanul, Radio România, Panoramic TV, Melos, Vox Pop Rock, Formula AS, Libertatea, Curentul, Cotidianul, Monitorul de Iaşi, Ziarul de Iaşi, Steaua (Cluj), Astra (Sibiu), Actualitatea muzicală, Cuvântul, Cultura, Evenimentul Muzical, Sunete, Art & Roll, Cronica Română, Independent, Ziua, Arta sunetelor. A scris prezentări (note de copertă) pentru majoritatea discurilor de jazz editate la noi şi numeroase programe de sală pentru concerte şi festivaluri de gen. A realizat programe şi proiecte muzicale pentru Fundaţiile MultiArt, Holograf, pentru Centrul de proiecte culturale al Primăriei capitalei ArCuB, a organizat concerte în serialele Perpetuum Jazz, Marele Jazz, Jazz pe româneşte şi festivalurile Estival Jazz, Intel Jazz etc. A iniţiat şi a întemeiat împreună cu Johnny Răducanu, Mircea Tiberian, Dan Mândrilă şi alţii, Asociaţia Română de Jazz (1990); a propus şi a concretizat pentru casa Electrecord selecţiile repertoriale ale colecţiilor discografice „Jazz Restitutio” (împreună cu Marius Popp) şi „Jazz Diaspora”; a scris orchestraţii pentru discurile Electrecord din seria „Istoria Jazzului”;
A propus conţinutul (playlisturile) şi a realizat textele de prezentare ale booklet-urilor pentru cele douăsprezece CD-uri de jazz apărute până în 2020 în „Antologia muzicii româneşti” care este editată sub egida Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România.
Este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (actualmente şi în Consiliul de conducere al acestei Uniuni), a scris muzică simfonică; de cameră; muzică uşoară – piesele Antract (piesă instrumentală) (1962); Bossa nova (piesă instrumentală) (1964); S-a înserat (versuri de Cecilia Silvestri, voce Aura Urziceanu) (1969); Fata şi mingea (versuri de Cecilia Silvestri, voce Aura Urziceanu) (1970); Cînd te-am întîlnit (piesă instrumentală) (1971); Cinematograful de altădată (versuri de Gheorghe Astaloş, voce Aurelian Andreescu) (1971); Ne-am regăsit (versuri de Constantin Săbăreanu, voce Cornel Constantiniu ) (1972); Sărbătoarea soarelui (versuri de Cecilia Silvestri) (1972); Fabula (versuri de Cecilia Silvestri, voce Gabriel Drăgan) (1973); Sfială – speranţă (versuri Cecilia Silvestri, voce Ana Petria)(1985); muzică de jazz – piesele Linii şi puncte (1962); Trifoiul cu cinci foi (1973); Cercuri (versuri de George David, cu Vocal Jazz Quartet(1974); Romburi (1975); Dansul obcinelor (1976); Festi-Dixie-Jazz (1976); Laminor (1985) etc.
A semnat volumul Disco Ghid Rock [Bucureşti, Editura Muzicală, 1977 (Ediţia I) şi 1979 (Ediţia a II-a), în colaborare cu Daniela Caraman-Fotea]; Jazz Calendar [Bucureşti, Editura Intel Print Service, 1995]. În anul 2016 a apărut cartea „MOŞU Florian Lungu – în dialog cu Doru Ionescu”. Fişa numelui său a fost inclusă în Lexiconul „Muzicieni din România” de Viorel Cosma volumul 5 (K-M) pag. 197 şi în Enciclopedia personalităţilor din Românla (Hübner’s Who is Who), ediţia 2006. În 2016 a apărut cartea-interviu „MOŞU Florian Lungu în dialog cu Doru Ionescu”, iar sub sigla „Soft Records” a apărut CD-ul de autor „Sono-Portret”. I s-a atribuit titlul „profesionist de excepţie” ca realizator de emisiuni la Societatea Română de Radiodifuziune, în 2003 a primit din partea Consiliului Naţional al Audiovizualului, la Festivitatea de acordare a distincţiilor pentru anul 2002, „Premiul de excelenţă pentru întreaga activitate audiovizuală”, iar din partea Preşedinţiei României, a primit, tot în anul 2003, Ordinul „Meritul Cultural în rang de Cavaler”. Revista „Actualitatea Muzicală” i-a înmânat Diploma „Premiul de excelenţă” pe anul 2018. A organizat împreună cu Mike Godoroja, începând din martie 2016, Clubul de Jazz şi Blues ICR la Sediul Institutului Cultural Român din Bucureşti, Aleea Alexandru nr. 38. Preşedinte, component al juriilor de specialitate ale Concursurilor de la Tg. Mureş, Sibiu, Cluj, Brăila.
DixieTram este un proiect care a luat nastere in urma cu 30 de ani, dupa ce tramvaiul de epoca din Iasi, de pe ruta Copou – Targu Cucu, a fost restaurat. Pe platforma din spate a tramvaiului se canta jazz. Formula actuala DixieTram se compune din: Liviu Mărculescu – trombon, Dan Frecăuțanu – saxofon sopran, saxofon alto, Eugen Tobos – chitară, Răzvan Pîrvu – claviaturi.
”Dorim să aducem în fața publicului, alături de Florian LUNGU, o scurta istorie a jazz-ului, plecând de la începuturi până la jazz-ul modern, insistând pe perioada dixieland” spun cei din DixiTram.
Razvan Pirvu– doctorand in cadrul Universitatii de Arte „George Enescu”. Diploma de Master – Compozitie Jazz si interpretare pian. Aparitii in cadrul unor recitaluri de muzica clasica si jazz. Marele premiu la Jazz Napocensis Cluj.
Dan Frecăuțan-studii de Master în jazz și muzică ușoară la Academia de Muzică, Teatru și Arte plastice din Chișinău( Republica Moldova). Pe timpul studiilor a activat in Bigband-ul Conservatorului din Chișinău.
Eugen Tobos– studii de Master de chitară clasică la Academia de arte „George Enescu” din București. Apariții frecvente în festivaluri de jazz din străinătate și din Romania, cu imprimări TV și pe CD în proiectul Balkanamera JazzQ
Liviu Marculescu– Absolvent al Conservatorului „George Enescu” di București. Începe activitatea concertistică în anul 1980, în Bigband-ul Titel Popovici. Cu Duo Anca Parghel-Liviu Marculescu participă la festivaluri internaționale și naționale. Apariții discografice cu Michel Marre, Anatoly Vapirov, Johnny Raducanu, Teodora Enache, BigBand-ul Radio Bucuresti. Colaborări cu Marius Pop, Anca Parghel, Capriel Dedeian, Virgil Popescu, Corneliu Stroe, Elena Gatcin, Eugen Amarandei. Cu formatia proprie „Balkanamera JazzQ” am imprimat „Satchmo Revival” (2017) și „Mioritic Stuff” (2019).
7+ Incheiere Festival Internațional Sabin PAUTZA, ed. a VII-a, Reșița, 77.7.7.7.
20 decembrie 2020, ora 18:00, curtea Muzeului Banatului Montan
Concert on line
Corurile ARMONIA ȘI ALLEGRETTO ale Licaului de Arte Sabin PĂUȚA , Reșița, dirijor Emanuela MOLDOVAN, corepetitor Christian ROȘOAGĂ
Corul Academic al Filarmonicii de Stat din Arad, dirijor: Robert Daniel RĂDOIAȘ
Am ajuns la finalul celei de-a VII-a ediții a Festivalului Internațional Sabin PAUTZA, Reșița, octombrie-decembrie 2020. Obiectivul propus, cel de-al onora pe Maestru la 77 de ani prin 7 evenimente desfășurate în 7 locații diferite în 7 zile diferite a fost atins. Duminică, 20 decembrie 2020, oră 18:00, în curtea Muzeului Banatului Montan FISP VII, 77.7.7.7. s-a încheiat printr-un concert de colinde înregistrat si proiectat pe ecran, susținut de Corurile ALLEGRETTO și ARMONIA ale Liceului de Arte Sabin PAUȚA din Reșița, dirijor prof. Emanuela MOLDOVAN, corepetitor prof. Cristian ROȘOAGĂ și Corul Academic al Filarmonicii de Stat din Arad, dirijor Daniel RĂDOIAȘ. Data nu a fost aleasă întamplător, 20 decembrie fiind Ziua Internațională a Solidarității Umane, solidaritate de care avem nevoie, azi, mai mult ca oricând, pentru a putea trece cu bine aceste vremuri pandemice. Colindele interpretate de tinerii muzicieni reșițeni și de experimentații muzicieni arădeni au fost oferite întru mângâiere sufletească, lumină, alinare și încântare, Dar din Dar să ne facă Rai.
Festivalul Internațional Sabin PAUTZA ed. a VII-a, 77.7.7.7. a avut loc în pofida pandemiei. În 2020, anul în care Maestrul a împlinit 77 de ani, au fost organizate 7 evenimente în direct sau on line, după cum ne-a fost permis: lansare de carte, vernisaj expoziție plastică, recitaluri, concerte, în 7 zile diferite, în 7 locații diferite: Curtea Muzeului Banatului Montan, Curtea Centrului Universitar UBB (ex. Universitatea Eftimie Murgu,Reșița), curtea librăriei Semn de Carte, Biblioteca Germană Alexander TIETZ, Biserica Romano-Catolică Maria Zăpezii Reșița, Studiourile Banat TV și, desigur, înregistrarile și transmisiile on line de la Sala de Concerte a Universitatii de Arte si Piano- Rooms, Berlin (Germania), Sala de Concerte a Conservatorului Gheorghe DIMA Cluj Napoca și localitatea Bucova din Caraș-Severin. Evenimentele s-au desfășurat cu respectarea tuturor restricțiilor impuse de starea de urgență sau necesitate. Cu regretul de a nu se fi putut organiza, din varii motive, tradiționalul Concurs de Interpretare Pianistică și Compoziție aferent FISP VII, 2020, dar cu speranța revenirii la normalitate, FISP rămâne, și în viitor, reper identitar absolut necesar redefinirii Reșiței, la 250 de ani de industrie (1771-2021), inclusiv cultural. Pentru că este, conform versurilor semnate Dan MUTAȘCU: ” Reșița, Cetate de Foc / Oraș al dealurilor albastre/ Simbol al oamenilor/ cu cerul moral mai frumos decât cerurile fizice…” . (Camelia DUCA)
Organizator: METARSIS- activități și servicii de cultură urbană și artă contemporană
Cu sprijinul: Școala Populară de Arte Ion ROMÂNU Reșița, Rotary Club și Rotary Community Corps Reșița, Colegiul Farmaciștilor din Banatul Montan, Lions Onix Reșița, Forumul Democratic al Germanilor din Caraș-Severin, Biblioteca Județeană Paul Iorgovici.
Parteneri culturali: Centrul Universitar UBB Reșița, Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin, Liceul de Arte Sabin PAUTZA Reșița, Muzeul Banatului Montan, Parohia Romano- Catolica Maria Zăpezii Reșița, Muzeul Cineastului Amator, Asociația Germană Pentru Cultură și Educație a Adulților Reșița, Banat TV, Magazinele Reffil, Gradimex.
Nu există comentarii.